Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Segmentacja klientów banku - wybrane zagadnienia

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Ekonomia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 19:07, 18 Sty 2007    Temat postu: Segmentacja klientów banku - wybrane zagadnienia

Co to jest segmentacja?

Proces segmentacji rynku polega na podziale zróżnicowanej masy klientów na jednorodne grupy o podobnych potrzebach i oczekiwaniach. Grupy te określa się mianem segmentów.

Cele przeprowadzania segmentacji

Podstawowym celem segmentacji rynku jest wyodrębnienie wewnętrznie jednorodnych segmentów klientów banku, a następnie wybór konkretnego rynku działania banku i jego placówek operacyjnych. W praktyce oznacza to wskazanie tych grup klientów, które obecnie znajdują się (lub znajdą się w przyszłości) w obszarze zainteresowania banku.

Kryteria segmentacji

Najczęściej stosowane przez banki kryteria segmentacji klientów indywidualnych to:

    ekonomiczne: wielkość dochodu, źródła jego powstawania (np. aktywność gospodarcza na własny rachunek),

    demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, faza cyklu rodziny,

    społeczne: zawód, miejsce zamieszkania, przynależność do grupy społecznej,

    sposób postępowania na rynku: stosunek do oszczędzania stosunek do ryzyka, lojalność wobec banku, częstotliwość kontaktów z bankiem, wielkość zaangażowania finansowego,

    styl życia: aktywność zawodowa, zainteresowania, formy wypoczynku.


Kryteria segmentacji klientów instytucjonalnych:

    wielkość przedsiębiorstwa:
    - wielkość sprzedaży,
    - wielkość zysku,
    - wielkość zatrudnienia;

    branża gospodarki:
    - rolnictwo,
    - budownictwo,
    - przemysł,
    - handel,
    - usługi;

    forma prawna:
    - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
    - spółki prawa cywilnego,
    - spółki jawne prawa handlowego,
    - spółki akcyjne notowane na giełdzie,
    - pozostałe spółki akcyjne,
    - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
    - spółdzielnie,
    - przedsiębiorstwa państwowe;

    obszar działania:
    - przedsiębiorstwa lokalne,
    - regionalne,
    - krajowe,
    - międzynarodowe,
    - ponadnarodowe;

    poziom zasobów (poziom technologii, wyposażenie w pewne typy urządzeń)


Korzyści segmentacji

Korzyści, jakie może uzyskać bank przez stosowanie segmentacji klientów:

    • analiza poszczególnych segmentów rynku jest podstawą oceny ich atrakcyjności (opłacalności) dla banku i wpływa na planowanie działań marketingowych oraz uniknięcie nieefektywnego wykorzystania zasobów banku,

    • znajomość potrzeb różnych segmentów jest podstawą przygotowania oferty usług bankowych (w tym zwłaszcza nowych) i skierowania jej do konkretnych - potencjalnych nabywców,

    • możliwość dostosowania cech oferty do potrzeb i oczekiwań segmentów klientów stwarza szansę uzyskania przewagi konkurencyjnej w konkretnym segmencie rynku.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Ekonomia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin