Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

troche materiałów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 16:44, 25 Sty 2007    Temat postu: troche materiałów

pare rzeczy znalazłam, nie wszystko jest w zagadnieniach podanych przez p.Hejnego,


Teoria kosztów absolutnych
teorię sformułował Adam Smith, opublikowana została w 1776 r. w traktacie Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Jest to pierwsza, stosunkowo dobrze rozwinięta teoria handlu międzynarodowego (wcześniej istniały tylko tzw. teorie przedklasyczne).
Adam Smith wyszedł z założenia, iż jeśli dwa kraje podejmują bez przymusu wzajemny handel to nie ulega wątpliwości, że oba osiągają korzyści z tego handlu. Dzięki takiemu podejściu sformułował Teorię kosztów absolutnych.
"Podstawą rozwoju specjalizacji międzynarodowej, a zarazem źródłem osiągania korzyści z handlu międzynarodowego jest występowanie między krajami bezwzględnych różnic kosztów wytwarzania mierzonych nakładami pracy".
W praktyce oznacza to, iż kraj powinien skoncentrować się na produkcji wyrobów w których jest bardziej efektywny (dysponuje absolutną przewagą).
INTERNACJONALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTW

Internacjonalizacja – podejmowanie przez przedsiębiorstwa działań gospodarczych za granicą.

Internacjonalizacja (ujęcie dynamiczne) – proces podejmowania przez przedsiębiorstwa działań gospodarczych za granicą.

Internacjonalizacja (ujęcie statyczne) – stopień powiązań przedsiębiorstwa z rynkami zagranicznymi.

Stopień internacjonalizacji przedsiębiorstwa
• liczba rynków zagranicznych, na których firma funkcjonuje;
• wielkość obrotów realizowanych na rynkach zagranicznych;
• udział obrotów realizowanych na rynkach zagranicznych w całości obrotów przedsiębiorstwa;
• wielkość zysków realizowanych na rynkach zagranicznych;
• wielkość zatrudnienia za granicą;
• wielkość inwestycji i majątku za granicą.

FORMY INTERNACJONALIZACJI PRZEDIĘBIORSTWA
Handel zagraniczny – odpłatna wymiana towarów i usług z partnerami posiadającymi siedzibę za granicą.
Import
Eksport
Obrót licencjami i know how – przedmiotem transakcji są:
1. Materialne dobra przemysłowe:
• wynalazki chronione patentem,
• znaki towarów chronione rejestracją,
• wzory użytkowe.
2. Know how – wiedza techniczna, technologiczna oraz organizacyjna związana z procesem wytwarzania określonego produktu.
Inwestycja bezpośrednia – forma długoterminowej lokaty kapitału za granicą, polegająca na stworzeniu w obcym kraju nowego przedsiębiorstwa i wyposażeniu go w kapitał zakładowy lub wykupienie takiej liczby akcji zagranicznego przedsiębiorstwa, która pozwala na kontrolowanie jego działalności.

WSZYSTKIE TEORIE WYMIANY SĄ ZGODNE, ŻE HANDEL MIĘDZYNARODOWY TWORZY DODATKOWY DOCHÓD.

ale są

BARIERY HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO
1. BARIERY NATURALNE : Koszty transportu, Różnice kulturowe
2. BARIERY SZTUCZNE (HANDLOWE): Realizacja polityki pełnego zatrudniania, Brak zasobów walutowych, Wpływ budżetu państwa, Ochrona zdrowia ludności i względy ekologiczne, Ochrona przemysłu krajowego, Przeciwdziałanie technikom dumpingowym

ŚRODKI REGULACJI HANDLU ZAGRANICZNEGO
1. Ograniczenia importu: Ograniczenia taryfowe, Bariery poza taryfowe, środki regulacji bezpośredniej, zakazy przewozu towarów, embargo, licencje importowe, bariery o charakterze administracyjnym
2. Polityka popierania eksportu: bodźce ekonomiczne, działania polityczne, działania instytucjonalne

Strategia internacjonalizacji obejmuje następujące elementy:

1. Ustalanie celów działalności przedsiębiorstwa.

2. Określanie orientacji działań internacjonalizacji.

3. Selekcja rynków zagranicznych.

4. Określanie sposobów wejścia na rynek (i) zagraniczny (e).

5. Ustalanie programów działań marketingowych.

6. Koordynacja działań krajowych z działaniami podejmowanymi za granicą.

7. Realizacja przyjętych celów i kontrola efektów działań.

1. Ustalenie celów działania

Motywy internacjonalizacji:

• rynkowe – są wymienione jako najważniejszy czynnik podejmowania działań za granicą. Przedsiębiorstwo szuka nowych rynków zbytu, gdy na rynku krajowym nie można już odnotować przyrostu sprzedaży a dodatkowo dysponują wolnymi nie wykorzystywanymi mocami wytwórczymi.

• kosztowe – chodzi głownie o obniżkę kosztów działalności i ich podniesienia poziomu rentowności przedsiębiorstwa, można osiągnąć to przez zwiększenie produkcji i sprzedaży na rynki zagraniczne.

• zaopatrzeniowe – istotne gdy ceny surowców, materiałów na rynkach zagranicznych są niższe niż na rynku krajowym.

• polityczne – wynikają z polityki państwa które można wspierać w różnym zakresie działania przedsiębiorstwa za granicą np. działania sportowe lub inwestycyjne.

1. Sposoby wejścia na rynek zagraniczny

1. Eksport pośredni: eksport nieregularny, eksport aktywny
Typy pośredników
-krajowy hurtownik, krajowy agent, przedstawiciel handlu zagranicznego

2. Eksport bezpośredni
Formy
-krajowe biuro lub działalność eksportu , zagraniczna działalność sprzedaży lub filia, zagraniczni dystrybutorzy lub agenci

3. Produkcja zagraniczna
Formy produkcji zagr.
-licencjonowanie, produkcja joint–venture, inwestycje bezpośrednie

Różne rodzaje i stopnie:
zakresu zaangażowania,
ryzyka kontroli
potencjału zysku

PRODUKT GLOBALNY
• element globalnej strategii firmy
• odpowiada potrzebom nabywców w różnych krajach
• duża znajomość marki na rynkach zagranicznych
• odpowiada standardom międzynarodowym

RODZAJE PRODUKTÓW GLOBALNYCH
• produkty wysokiej techniki (HIGH – TECH) – maszyny, aparatura, sprzęt elektroniczny i audiowizualny
• produkty o wysokiej wartości emocjonalnej (HIGH TOUCH), kosmetyki 9Colgate, Palmolive), luksusowa odzież (Armani, Valentino), luksusowa biżuteria (Tiffany)
• produkty uniwersalne, powszechnie kupowane: hamburgery McDonalds, kawa Nescafe, Coca – Cola, żyletki Gillette, lekarstwa Bayer,
• produkty specjalistyczne, zaopatrzeniowe – narzędzia

KONCEPCJA MIĘDZYNARODOWEGO CYKLU PRODUKTU (VERNONA) – służy do kształtowania i podejmowania decyzji o zmianach asortymentu lub wycofania się z rynku.
FAZY
1.produkcja i sprzedaż na rynku krajowym innowatora
2.nasycenie rynku krajowego i podejmowania eksportu do krajów wysokorozwiniętych:
-lokalizacja produkcji w filiach lub joint ventures
-podejmowanie produkcji przez miejscowych producentów w ramach strategii imitacji lub rozwiązań konkurencyjnych
3.rozwój produkcji i sprzedaży na rynkach krajów rozwiniętych. Podejmowanie przez producentów eksportu produktu na rynki trzecie i wzrost konkurencji wobec innowatora
4.przeniesienie produkcji wyrobu z krajów rozwiniętych (relatywnie wysokie koszty prod) do krajów rozwijających (niższa cena pracy i surowców)
-w fazie dojrzałości i spadku na rynku innowatora pojawia się i rozwija import, początkowo z krajów rozwiniętych, a następnie rozwijających się
-wzrost konkurencji na rynkach innowatora i w krajach rozwiniętych
-rezygnacja z produkcji wyrobu w kraju innowatora i przejście z roli eksportera do roli importera
-konieczność podjęcia nowych innowacji

2. Orientacja firmy w stosunku do rynków zagranicznych

etnocentryczna –
dotyczy przedsiębiorstwa które dopiero zaczynają działalność na rynkach zagranicznych, gdzie rynkiem wiodącym jest wciąż rynek krajowy.

policentryczna –
działanie przedsiębiorstwa są coraz bardziej rozwinięte i opierają się na funkcjonowaniu na kilku równorzędnych rynkach zagranicznych, przedsiębiorstwa dostosowują swoją ofertę do warunków i realiów danego rynku i stosują marketing zróżnicowany.

regiocentryczne –
firma wychodzi z założenia, że istnieją duże podobieństwa np. w strukturze tych rynków zagranicznych, zachowaniu się konkurentów i nabywców.

globalna –
traktuje się rynki zagraniczne jako jeden rynek światowy na którym brak jest istotnych cech wyróżniających poszczególne rynki krajowe.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin