Forum Stosunki Międzynarodowe  ATH Strona Główna Stosunki Międzynarodowe ATH
Witamy wszystkich studentów Stosunków Międzynarodowych!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Notatki z wykładów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Stosunki Międzynarodowe ATH Strona Główna -> Integracja Europejska i Prawo Wspólnotowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sniezynkaa




Dołączył: 17 Cze 2006
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Czw 18:17, 09 Lis 2006    Temat postu: Notatki z wykładów

ZASADA SUBSYDIARNOŚCI

- art.5 TWE zdanie 2
- subsydiarność = pomocniczość
- Zasada ta wynika z założenia, że decyzje w państwach członkowskich powinny być podejmowane na jak najniższym szczeblu – jak najbliżej obywatela
- Zasada ta wiąże się także z koncepcją decentralizacji władzy UE tzn. że w zakresie kompetencji które nie należą wyłącznych kompetencji Unii. Decyzje mogą zapadać w gminach, powiatach, władzach lokalnych, państwach a dopiero w ostateczności na szczeblu unijnym
- Zasada została utworzona w prawie wspólnotowym ale UE przejęła tą zasadę
- Art.1 TWE – zatwierdzenie zasady przez UE
- Obecnie obowiązuje wykładnia zgodnie z którą przyjmuje się że Wspólnota / Unia może podejmować działania na nasadzie pomocniczości gdy:
· dane zagadnienie ma aspekt ponadnarodowy i nie może być rozwiązane w
sposób skuteczny przez jedno lub kilka państw członkowskich
· działanie na szczeblu narodowym lub brak działania na szczeblu
wspólnotowym stanowi naruszenie prawa wspólnotowego
· działania prowadzone na poziomie wspólnotowym są korzystniejsze z
uwagi na ich rozmiar i efekty
- wyrazem zasady pomocniczości jest zalecenie że podstawowym aktem prawnym wydawanym w UE jest dyrektywa która określa jedynie cel który ma zostać osiągnięty ale pozostawia państwom członkowskim swobodę co do jego realizacji

ZASADA PROPORCJONALNOŚCI

- art. 5 TWE
- Wspólnota nie może podejmować więcej działań niż jest to konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu
- Ta zasada wiąże się ściśle z zasadą pomocniczości
- Warunki stosowania tej zasady to:
· jasno określony cel który ma zostać osiągnięty
· podjęte środki nie mogą być nadmiernie uciążliwe ani nie mogą łamać prawa
wspólnotowego
· po osiągnięciu celu podjęte działania muszą zostać zaniechane

ZASADA LOJALNOŚCI (SZCZEREJ WSPÓŁPRACY)


- art.10 TUE
- wszystkie państwa członkowskie są zobowiązane do przestrzegania prawa wspólnotowego poprzez odpowiednie działania lub powstrzymywanie się od działań a także poprzez wywiązywanie się ze swoich zobowiązań wobec Wspólnoty
- art. 10 TWE – jest zawsze rozpatrywany w powiązaniu z innymi przepisami ( traktatowymi lub prawa wtórnego)
- przykłady łamania art.10 to:
· brak wdrażania dyrektyw do prawa krajowego
· niestosowanie się do orzeczeń ETS
· tolerowanie naruszeń prawa wspólnotowego (brak sankcji)
- Unia dysponuje możliwością wymuszania przestrzegania prawa wspólnotowego
- Art226 TUE – Komisja ma prawo zaskarżenia państwa do ETS a ETS w wyroku może zasądzić od tego państwa karę pieniężną
- Zgodnie z postanowieniami TUE art. 7 – W razie naruszenia zasad UE wynikających z art. 6 TUE Unia ma możliwość zawieszenia państwa w prawach członkowskich
ZASADA ZAKAZU DYSKRYMINACJI

- ze względu na przynależność państwową – art. 12, 18, 39,43,90 TUE
- zakaz dyskryminacji dotyczy zarówno dyskryminacji jawnej jak i ukrytej
- Dyskryminacja jawna - przedsiębiorca nie zatrudnia ludzi z innych państw
- Dyskryminacja ukryta – przedsiębiorca zatrudnia swoich obywateli na pełen etat natomiast cudzoziemców na umowę-zlecenie
- Obywatele wszystkich państw członkowskich UE w pozostałych państwach Unii muszą być traktowani tak samo jak właśni obywatele


ZASADA DEMOKRATYCZNEJ FORMY RZĄDÓW I OCHRONY PRAW CZŁOWIEKA

- art. 6 TUE – Każde państwo członkowskie indywidualnie jest członkowskie indywidualnie jest członkiem Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i podstawowych wolności
- uczestnictwo w tej konwencji jest warunkiem wstąpienia do UE
- art. 6 w związku z art. 7


ZASADA WZMOCNIONEJ WSPÓŁPRACY

- zasada unijna – wprowadzona na podstawie traktatu z Maastricht
- art. 43 TUE
- zasada ta wynika z koncepcji Europy 2 prędkości:
· strefa Euro
· strefa Schengen
- wzmocniona współpraca odnosi się także do II i III filaru UE
- Warunki wzmocnienia współpracy:
· 8 państw zaangażowanych
· współpraca nie może naruszać prawa unijnego
· współpraca musi być otwarta dla innych państw
· współpraca nie może naruszać interesów wzmocnienia, współpraca traktowana jako ostateczność w inny sposób nie można osiągnąć celów Wspólnoty jak przez zawiązanie współpracy
- w II i III filarze współpraca jeszcze nie funkcjonuje


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sniezynkaa




Dołączył: 17 Cze 2006
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Czw 18:18, 09 Lis 2006    Temat postu:

POJĘCIE PRAWA EUROPEJSKIEGO

Prawo Europejskie – występuje w kontekście szerszym i węższym:
a) kontekst szerszy: - (sensualny); jest to wszelkie prawo tworzone przez organizacje
międzynarodowe o charakterze europejskim
Zalicza się w te grupy :
- prawo tworzone przez WE
- prawo tworzone przez UE
- prawo tworzone przez inne organizacje europejskie takie jak np. EFTA (Europejska Strefa Wolnego Handlu- Norwegia, Lichtenstein, Szwecja, Islandia)
- Rada Europy
- OBWE
- UZE
- Inicjatywa Środkowoeuropejska
b) kontekst węższy: - (sensustricto); to wyłącznie prawo wspólnotowe i unijne

Podział na prawo wspólnotowe i prawo unijne został stworzony po wejściu w życie traktatu z Maastricht

Struktura traktatu z Maastricht

Postanowienia Wspólne (preambuła) ŕ


I – Prawo Wspólnotowe:
Ř prawo EWWiS
Ř EWG= WE
Ř EUROATOM

II – Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa

III – Współpraca policyjna i sądowa w sprawach
Karnych

Przepisy Końcowe ŕ

Prawo Wspólnotowe – jest najbardziej rozwiniętą częścią prawa europejskiego w węższym
kontekście

Prawo to dzieli się na:

- Prawo Pierwotne – są to wszystkie traktaty także traktaty akcesyjne oraz orzecznictwo ETS
w takim zakresie w jakim sąd orzeka na podstawie traktatów (np. rzymskich,
paryskich Maastricht, Nicea)

- Prawo Wtórne – tworzone jest na podstawie prawa pierwotnego i musi być z nim zgodne.
Są to:
- rozporządzenia
- dyrektywy
- zalecenia
- opinie
- tzw. Akty soft law – rezolucje uchwały memoranda, wspólne stanowiska
- orzecznictwa ETS wydawane na podstawie prawa wtórnego

Prawo Instytucjonalne - ( formalne) – dotyczy:
- ustroju i funkcjonowania instytucji wspólnotowych
- organizacji wspólnotowego systemu sprawiedliwości
- procedury postępowania przed ETS
- zasady stosowania prawa wtórnego
Prawo Materialne – dotyczy poszczególnych dziedzin (polityk)
- wspólna polityka rolna
- wspólna polityka transportowa
- wspólna polityka energetyczna
- wspólna polityka ekologiczna
- wspólne prawo gospodarcze

4 swobody gospodarcze – swobodny przepływ osób towarów kapitałów i usług

Całe prawo wspólnotowe tworzy tzw. Dorobek Prawny ( ACQUIS COMMUNTAIRE) –jest to prawo pierwotne, wtórne, materialne, formalne, orzecznictwo ETS, prawo wydawane w II i III filarze

Każdy kraj kandydujący musi bezwarunkowo zaakceptować cały dorobek prawny w Unii
Wyjątkami są:
- tzw. Okresy przejściowe czyli czas w którym w stosunku do niektórych państw nie obowiązują w danym zakresie wszystkie regulacje prawne Unii np. w rolnictwie, podejmowaniu pracy, nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, pomocy publicznej

ZASADY FUNDAMENTALNE PRAWA WSPÓLNOTOWEGO

1. Zasada autonomii prawa wspólnotowego
2. Zasada bezpośredniej skuteczności i bezpośredniego stosowania
3. Zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego

Autonomia - oznacza że prawo wspólnotowe stanowi samodzielny i niezależny system prawa w stosunku
do prawa krajowego
Prawo Wspólnotowe – jest stosowane wprost i bezpośrednio w państwach członkowskich ( wyjątek:
dyrektywa);
- odnosi bezpośredni skutek w sferze praw i obowiązków indywidualnych podmiotów
Możliwość powoływania się na przepisy unijne w postępowaniach przed organami sądowniczymi państw członkowskich

Pierwszeństwo – oznacza że w przypadku ewentualnego konfliktu prawa krajowego z prawem unijnym
pierwszeństwo jest dla prawa wspólnotowego

Stanowione prawo wspólnotowe – uzupełniane jest także przez prawo zwyczajowe np. w drodze zwyczaju
wykształciła się praktyka ze Radę Europejską oprócz szefów państw ich
rządów tworzą także sekretarze stanu poszczególnych państw

Uzupełnieniem Prawa Wspólnotowego- jest tzw. prawo dopełniające które tworzą umowy zawierane
między państwami członkowskimi np. ochrona środowiska,
szkolnictwo, wymiana kulturalna





ZASADY STRUKTURALNE PRAWA UNIJNEGO

1. Zasada kompetencji powierzonej
- art. 5 TWE: Państwa członkowskie dobrowolnie zgadzają się na to że część kompetencji przekazują wspólnotom. Przeniesienie kompetencji decyzyjnych na wyższy szczebel
- art. 3 TWE: określa sfery gdzie można przekazać kompetencje
- w wyjątkowych sytuacjach może nastąpić przekazanie kompetencji pomimo braku u mocowań w traktacie
- art. 308 TWE

Podział kompetencji które wykorzystuje Wspólnota jest następujący:

1. kompetencje wyłączne – to takie które przysługują wyłącznie wspólnotom np. polityka monetarna,
unia celna, polityka handlowa w stosunku do państw stowarzyszonych

2. kompetencje równoległe – to takie gdzie dana dziedzina może być regulowana równocześnie prawem
wspólnotowym i krajowym które uzupełniają się nawzajem np. edukacja
badania naukowe, rozwój regionalny
- art. 7 TWE- zasada równowagi instytucjonalnej – check and balance

3.kompetencje konkurencyjne – dana dziedzina może być regulowana prawem krajowym dopóki nie
zajmie się nią prawo wspólnotowe np. doktryna zajętego pola – gdy jest
ta doktryna prawo krajowe już nie może wejść

W Prawie Wspólnotowym nie ma klasycznego trójpodziału władzy:

- władza ustawodawcza - co do zasady przysługuje Radzie UE ale pewne funkcje ustawodawcze pełni
Komisja
- władza wykonawcza – przysługuje Komisji a wyjątkowo także Radzie
- władza sądownicza – przysługuje ETS

Parlament – pełni funkcje opiniodawcze, doradcze i kontrolne w stosunku co do Rady i Komisji

Instytucje doradcze mają obowiązek ścisłego działania w ramach przyznanych im kompetencji. Wszelkie odstępstwa musza być dokonywane w drodze wyraźnej delegacji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Stosunki Międzynarodowe ATH Strona Główna -> Integracja Europejska i Prawo Wspólnotowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin